Mariehønen skal ud fra gældende lovgivning sikre etablering af en teoretisk og pædagogisk praksis, der fremmer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er det grundlæggende og hvor der tages udgangspunkt i børnenes perspektiv. I samarbejde med forældrene skal vi give børn omsorg og bidrage til, at de får en god og tryg opvækst samt sikre en god overgang fra hjem til børnehaven og en sammenhængende overgang mellem vuggestue og børnehave og børnehave og skole. Vi skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Vi skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
I Mariehønen ønsker vi at fremme udviklende og inkluderende læringsmiljøer, der kan bidrage til at skabe livsduelige børn, der er trygge, selvstændige og social kompetente. Børn der er klædt på til at kunne håndtere de udfordringer, som de møder i livet og med en vilje og evne til skabe værdi i eget liv samt de fællesskaber, som de indgår i.
Mariehønens værdigrundlag er styrende for den måde vores pædagogik praktiseres på og tage udgangspunkt i vores vision og vores børnesyn. Vores værdigrundlag bygger på 4 hovedpunkter.
Børnenes trivsel
Vi anser børnenes trivsel som fundamentet for, at der kan finde udvikling, dannelse og læring sted. Trivsel giver overskud, livsmod samt ressourcer, og ligger dermed grunden til at kunne mestre de udfordringer, man møder i livet. Social trivsel er forbundet med at være elsket, tryg, anerkendt og føle, at man er noget værd – både i andres og i egne øjne. Børnene skal derfor mødes af omsorgsfulde, nærværende og anerkendende voksne, der både ser det enkelte barn og børnegruppen som helhed. Vi ser børnefællesskaberne som et af de vigtigste omdrejningspunkter for børns trivsel, da det er i samspillet med andre børn, at de udvikler deres sociale kompetencer og henter bekræftelse, anerkendelse og selvværd.
Anerkendelse
Anerkendelse i Mariehønen er et grundlæggende menneskesyn og en væremåde, hvor vi møder børnene og hinanden med empati, respekt og forståelse, således at relationerne bæres af tryghed og tillid, også under uenighed og konflikt. Som voksne bestræber vi os på at møde børnene på deres egne præmisser, hvilket bl.a. indebærer at vi sætter os ind i de enkelte børn, hvad de vil og hvad de er optaget af lige nu. Vi accepterer deres følelser, ønsker og behov, men ikke nødvendigvis deres handlinger. Ved at anerkende børnene bekræfter og støtter vi deres selvfølelse, hvilket giver dem en stærkere fornemmelse af hvem de selv er. Når vi møder dem på deres egne præmisser får de større mod og overskud til at udvikle sig og møde deres omgivelser med samme forståelse og omsorg.
Samarbejde
Et velfungerende samarbejde er afgørende for, at Mariehønen er et godt sted at være for både børn, forældre og personale - et sted hvor der er fokus på kerneopgaven og vores vision og med et fælles ønske om at udvikle god kvalitet og høj trivsel. Vores samarbejde både internt i personalegruppen og med forældrene skal præges af gensidig tillid, åbenhed, ærlighed og ligeværd. Respekten for hinanden skal danne grobund for det gode samarbejde og for det gode fællesskab mellem børn, forældre og personale. Vi tager ansvar for, at der kommer fokus på de temaer, som forældrene har behov for at drøfte samt de temaer, som personalet finder vigtige i forhold til børnenes trivsel og udvikling. Vi deler viden og information med hinden, da et meningsfuldt samarbejde er en forudsætning for at børnene lærer, trives og udvikles optimalt.
Børns egen kultur
Børns egen kultur skabes i deres eget fællesskab uden påvirkning fra de voksne. Det er det børnene foretager sig for sig selv og med hinanden på egen hånd, når vi voksne trækker os eller overlader ”rummet” til børnene. På dette område står den selvorganiserede leg og udforskning centralt. Legen er central fordi legen er handlinger på børnenes egne betingelser og på deres eget initiativ. Legen rummer en mangfoldighed af sociale og kulturelle læreprocesser. Gennem legen udvikles og modnes børnenes personlighed i samspil med andre. Legen er samtidig et frirum for børnene, da det er her de kan eksperimentere og fantasere og bearbejde stort som småt. Vi anvender begrebet børnekultur om det liv, der udfolder og udspiller sig hos og mellem børnene i institutionen, og opererer ud fra, at det enkelte barns placering i denne kultur har stor betydning for barnets funktion og trivsel. De indbyrdes relationer, venskabs- og kammeratskabsdannelser og aktiviteter har en meget væsentlig betydning for børnene, og børnekulturen udgør et helt centralt lærings- og hverdagslivsrum set fra børnenes perspektiv.